„Nejsou to restituce, je to dar, i církvím, které v dané
době neexistovaly. Je to dar spočítaný na základě zfalšovaných tržních hodnot
půdy, lesů atd.,“, hřímají v těchto dnech komunisté. A na základě tohoto a
dalších podobných výroků požadují zdanění alespoň toho, co ještě nebylo církvím
vyplaceno 19% sazbou darovací daně.
Církevní restituce proběhly resp. probíhají na základě
zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými
společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi
a náboženskými společnostmi). Aby mohly církve nebo náboženské společnosti něco
dostat, musely se státem uzavřít smlouvu. Tuto smlouvu zákon výslovně označuje
jako smlouvu o vypořádání a uvádí, že „ohledně vyplacení finanční náhrady má
stát postavení dlužníka a dotčená církev a náboženská společnost postavení
věřitele“.
Pokud bychom přistoupili na hru se slovy a konstatovali, že některé
z odškodněných církví v dobách největších zločinů komunismu v naší
vlasti neexistovaly, a tudíž nemůže jít minimálně u nich o žádné odškodnění, a
jde tedy fakticky o smlouvu darovací (jen jinak pojmenovanou) museli bychom se
ještě vypořádat právě s tím postavením smluvních stran. Tedy, ne že by
dlužník nemohl něco darovat svému věřiteli. Ale tyto pojmy se zpravidla v darovacích
smlouvách neobjevují – zde jde o jednoznačný závazek (ve své podstatě o
stanovení splátek „bezúročné“ půjčky).
Komunisté se nám také svým výrokem snaží říct, že církve
dostávají víc, než kolik si zaslouží, protože výše odškodnění vychází ze
špatných předpokladů. Nejsem znalec, tento argument nedokáži posoudit, ale
dovolím si na tomto místě konstatovat, že na to už je trochu pozdě. Zákon byl
schválen, smlouvy byly podepsány. Pokud se kdokoliv domnívá, že státu vznikla
tímto „darováním“ škoda, a je schopen to prokázat, tak by se neměl pokoušet zpětně
měnit zákon, ale obrátit se na policii. Domnívám se, že v takovém případě
mohlo dojít k trestným činům souvisejících se správou svěřenou majetku
nebo ke zneužití pravomoci. Policie, resp. státní zastupitelství a soudy; to by
měly být ti, kdo se tím budou zabývat; poslanci už rozhodli.
Zaznamenal jsem i rozhořčení nad tím, že se u vydávaných
nemovitostí, zejména lesů, církve domáhají náhrady za ušlý zisk za období od
přiznání nároku do vydání nemovitosti, např. za vytěžené dřevo. Tento nárok ale
přiznává samotný zákon (který předpokládá vracení věci ve stavu, v jakém byla
v době, kdy bylo o vrácení rozhodnuto), platí tedy pro něj to samé, co
jsem psal v odstavci výše. Navíc o tomto nároku bude rozhodovat nezávislý
soud, který dost možná rozhodne, že ty stromy byly tehdy naopak menší, a že
tedy dochází ze strany církví o bezdůvodné obohacení o dřevo, které v mezičase
narostlo.
Vzhledem k tomu, že neznám přesný obsah smluv, které
byly se státem uzavřeny, mohu jen spekulovat nad tím, co obsahují, a jestli
jejich součástí bylo i ustanovení o nulové dani z bezúplatného nabytí věci
(resp. o tom, že takové věci nejsou předmětem daně z příjmu), které bylo
zapracováno do zákona o dani z příjmu.
Jsem však skálopevně přesvědčen o tom, že chtít měnit bez
souhlasu druhých stran platně uzavřenou, darovací (sic!) smlouvu nebo upravovat
podmínky, které jsou očekávatelnou součástí plnění z ní, není v právním státě
možné. Šlo by o tzv. retroaktivitu, která byla nepřípustná již ve starém Římě a
na její nepřípustnosti je založeno celé naše právo. K prolomení tohoto právního
principu sice čas od času dochází (vzpomeňme například 50 % daň na státní
podporu ze stavebního spoření i na již běžící smlouvy), ale Svobodní budou vždy
bojovat za to, aby k žádným takovým excesům nikdy nemohlo dojít.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Dobrý den, děkuji za Váš komentář. Odpovím na něj co nejdříve.